Jaya Baloo is een van de professionals die wordt genoemd in het artikel over 'nieuwe helden' in het FD, dat zijn mensen die zich bezighouden met digitale transformatie en deel uitmaken van de hoogste bestuurslaag. Baloo vertelt hoe ze zich - nadat KPN (op een vrij onschuldige manier) was gehackt door een 17-jarige - realiseerde dat dit incident een goede aanleiding was om een aantal zaken structureel te veranderen bij KPN.
“Never waste a good incident.”
https://fd.nl/specials/1298629/nieuwe-helden
Michiel Jansen vertelt in antwoord op 8 vragen hoe Leaseplan Digital steeds kiest om zoveel mogelijk fact-based te werken in de marketing. Doel: meer deals sluiten.
De meest succesvolle online bedrijven hebben altijd goed ingespeeld op de vele zorgen en angsten die mensen kunnen hebben voordat ze ergens over beslissen.
https://calabi.nl/204/interview-meer-deals-voor-leaseplan-digital.htm
Van der Sluijs noemt in een YouTube interview met Herbert Pesch (director Evident) een top drie van dingen die hij belangrijk vond voor Rensa en in het algemeen voor digitalisering in b2b. De belangrijkste daarvan is volgens hem wie er betrokken zijn bij de transformatie.
Hij geeft aan dat als het hoogste niveau (C-level) niet allang betrokken is je als B2B organisatie over een paar jaar niet meer zal bestaan. Dat is dus een keihard gegeven en Fred geeft aan dat je ook onder het C-level nu grote betrokkenheid moet creëren. Ook zegt hij nadrukkelijk dat het gaat om transformatie, dat gaat verder dan 'alleen' digitalisering. Digitalisering is leuk maar alleen diepgaande verandering gaat er voor zorgen dat je als organisatie gaat overleven.
Bekijk het interview in een YouTube filmpje dat je kunt vinden op het YouTube kanaal van B2B expert group digital commerce (Interview met Fred is van 1:09 tot 2:32 als je niet het hele filmpje wil zien): https://www.youtube.com/watch?v=wv7L-_PY84M
Je kunt ook het Emerce artikel lezen over de interviews in het YouTube filmpje, daarin worden de belangrijke uitspraken van Fred en anderen ook kort samengevat: https://www.emerce.nl/achtergrond/organisatorische-uitdagingen-digitale-transformatie-b2b
Nanne Batelaan komt aan het woord in de sessie ‘organisational challenges’ van de expertgroep B2B Digital Commerce. Hij geeft onder andere zijn mening over de verhouding tussen een ERP systeem en een e-commerce platform.
“Een gebruiksonvriendelijk ERP systeem kan een reden zijn om alle logica naar je e-commerce platform te halen en daar je ding te doen om je klanten sneller en beter te kunnen bedienen.”
https://www.emerce.nl/achtergrond/organisatorische-uitdagingen-digitale-transformatie-b2b)
In het interview dat we hielden met Hans Molenaar van Beeckestijn Business School wordt Tailor Steel genoemd als een bedrijf dat de marketingfunctie niet beperkt tot marketingcommunicatie. Het bedrijf heeft een volledige digitale transformatie doorlopen, wat het mogelijk maakt dat je bij het bedrijf online maatwerk bestelt via de virtuele assistent Sophia. Het bedrijf belooft een offerte binnen 1 minuut.
https://www.247tailorsteel.com/nl
Sprangers dankte het winnen van de CIO van het jaar prijs 2018 aan zijn cruciale rol in de digitale ontwikkeling van zijn bedrijf. juryvoorzitter Bernhard van Oranje: “Hij heeft ingezien dat in de economie van nu incrementele stappen vanuit klassieke IT onvoldoende zijn en een moedige stap gezet naar de inzet van een digitaal platform”.
https://www.emerce.nl/wire/hylke-sprangers-talpa-network-cio-the-year-2018
Zie ook het interview met Sprangers op CIO.nl: https://cio.nl/markttrends/91356-hylke-sprangers-cto-talpa-geeft-inkijkje-in-digitale-strategie
Sprekend over het probleem om het juiste talent aan te trekken om een digitale transformatie tot een succes te maken in B2B geeft hij aan dat B2B bedrijven ondanks de concurrentieslag met de BOLlen en Coolblues van deze wereld veel te bieden hebben.
"Die bedrijven [als BOL en Coolblue red.] hebben goede mensen aan zich gebonden, maar zij voeren op beperkte gebieden heel specialistische taken uit. Juist het digital commerce speelveld bij grote B2B-bedrijven is voor deze mensen veel breder en uitdagender."
https://www.emerce.nl/achtergrond/organisatorische-uitdagingen-digitale-transformatie-b2b
Van Veelen praat mee tijdens de sessie 'productinformatie' van de expertgroep B2B Digital Commerce en vertelt daar hoe ver Vanderlande moet gaan om het sommige (grote) klanten naar de zin te maken.
“Je móét je B2B-klant verder helpen. Zo hebben sommige grote accounts bij ons zelfs hun eigen productnummers. Daarmee bieden we ze de mogelijkheid om snel en makkelijk het juiste onderdeel te bestellen.”
In https://www.emerce.nl/achtergrond/productinformatie-cruciaal-b2b-digital-commerce
Michan Katerbarg vertelt in het videointerview (ook vindbaar op YouTube op het kanaal van de B2B digital commerce group) dat Wavin centraal koos voor een standaard, de ETIM standaard voor alle productinformatie, waar alle lokale vestigingen mee moeten werken. Hij noemt in het video-interview drie belangrijke punten die zorgden dat Wavin dit voor elkaar kreeg.
“We streven naar een uniforme manier van omgaan met productinformatie. Dan heb ik het niet alleen over databeheer, maar ook over de kwaliteit. Als B2B-organisatie moet je kwaliteit via alle kanalen hetzelfde zijn, of het nu gaat om de eigen site, websites van derden of catalogi.”
https://www.emerce.nl/achtergrond/productinformatie-cruciaal-b2b-digital-commerce
Calabi
Disketteweg 14
1033 NW Amsterdam
020 68 22 555