22 jun 2018 8 Minuten leestijd

Zelf de prestaties van je website controleren.

Tools om de prestaties van je website te checken
door Paul de Beer
Het platform waarmee je online in gesprek gaat met je klanten moet goed in elkaar steken. Met deze tools zou je zonder al te veel technische toestanden een inzicht in het functioneren van je website moeten krijgen.

Ik ga niet al te diep in op details, het is een globaal overzicht van punten die je vandaag kunt controleren, meestal met gratis tools waar je zonder hulp van technische mensen mee aan de slag kunt.

Zo krijg je inzicht in de gebieden waar je op moet letten bij het ontwikkelen van je digitale assets.

Onderaan de pagina staat een overzicht van alle tools. 

Google, de 800-pond gorilla

De afgelopen 20 jaar heb ik over Google uitsluitend de loftrompet gestoken. Daar komt vandaag helaas een eind aan. De reden is simpel: Google legt steeds vaker (dwingend) haar wil op aan (eigenaren van) websites om nog enigszins hoog in organische zoekresultaten te kunnen eindigen. Tegelijkertijd leidt het opvolgen van al die aanbevelingen maar tot één ding: het voor Google eenvoudiger maken om bezoekers binnen haar eigen ecosysteem te houden. Terug naar de ‘walled gardens’ van AOL…

Waar je in het verleden nog kans had om in de eerste viewport terecht te komen met een specifieke zoekopdracht, is die kans vandaag nihil. De eerste viewport, dat is de zichtbare informatie op je beeldscherm voordat je moet scrollen, bestaat tegenwoordig voor 100% uit Google assets zoals Google AdWords, Mijn Bedrijf, Images, Shopping, Video, Maps etc.

Zie ter illustratie een screenshot van een zoekopdracht op ‘stalen buizen’. “Dat is toch Van Leeuwen, die doen daar toch in?” Zeker, staan op de eerste plek, maar dan moet je wel even scrollen…

 

 

 

Voor commerciële aanbieders die afhankelijk zijn van Google voor inbound verkeer, geldt dat er geen weg meer om Google AdWords heen is. Het screenshot toont een viewport op een desktop pc, zo’n 50% van het bezoek is tegenwoordig mobiel (in een B2B-omgeving ligt dat meestal wat lager), dus een eerste positie is daar nog lastiger te converteren naar een bezoek aan de website.

Voor dit artikel heeft dat tot gevolg dat onderdelen die te maken hebben met optimalisatie voor Google weliswaar nog steeds erg belangrijk zijn, maar dat de effecten hiervan waarschijnlijk gering zijn. Ik wil je vooral bewust maken van onderdelen die leiden tot een beter inzicht in het functioneren van je website en de onderdelen die daarin een rol spelen.

Hoe wordt je bedrijf weergegeven bij Google?

Doe eens een zoekopdracht op je bedrijfsnaam. Zorg dat je in privénavigatie werkt (iedere browser heeft z'n eigen naam hiervoor, Chrome noemt het bijvoorbeeld de incognito modus, Firefox privémodus). Als je op die manier surft krijg je geen persoonlijke resultaten te zien want je bent als het ware anoniem aan het surfen.

Sta je bovenaan (althans, als eerste vermelding na alle Google assets)? Staat de homepage bovenaan? Kloppen alle zgn. sitelinks? Zie je je Google Maps locatie en eventueel afbeeldingen van Streetview en eigen beeldmateriaal? Dan zit je goed. Je kunt dit ook herhalen op je mobiele telefoon en/of voor belangrijke merken die je voert. 

Kijk ook of het aantal pagina’s in Google ongeveer overeenkomt met het daadwerkelijke aantal, door bij Google deze zoekopdracht in te typen 'site:www.jouwsite.nl'. Er zijn andere manieren om veel meer te weten te komen over hoe de pagina's van je website(s) zijn geïndexeerd en in zoekresultaten worden gerangschikt, waarover verderop meer.

Besteed tijd en aandacht aan Google Maps. YouTube, Images etc. om je zichtbaarheid bij Google te vergroten. Bezoek in elk geval Google Mijn Bedrijf om je gegevens te controleren en waar nodig aan te vullen. De concurrentie doet dat zeker ook.

Kijk je regelmatig naar Google Analytics?

If you can’t beat them, join them! Met het voorgaande in gedachten is de eerste vraag die je moet beantwoorden: hoe presteren wij bij Google?

In onze praktijk blijkt dat nagenoeg alle opdrachtgevers Google Analytics in de site hebben hangen, maar er nooit naar kijken. Misschien omdat er gewoon te veel data beschikbaar is. Hoe interpreteer je dat? Hoe beslis om wijzigingen aan te brengen als je deze data niet begrijpt? Je kunt Google Analytics aanvullen met rapportages die andere mensen, vaak specialisten, al voor je hebben gemaakt. 

Er is een Analytics Solutions Gallery waar je relevante dashboards en rapportages kunt vinden die je aan je eigen account kunt toevoegen. Ook kun je specifieke rapporten dagelijks, wekelijks of maandelijks laten e-mailen naar betrokken in je organisatie.  

Wat je in elk geval moet achterhalen is in hoeverre je voor verkeer naar de site afhankelijk bent van Google. Schrik niet als dit zomaar 70% of meer is. Kijk naar historische gegevens, neemt je bezoek over de jaren af? Zonder duidelijke aanwijzingen? Dan is de kans groot dan je slachtoffer bent van aanpassingen in het algoritme en/of uit de eerste viewport wordt gedrukt door Google’s eigen assets.

Is Google je meest dominante verkeersbron?

Afhankelijk van jouw uitkomsten moet je de vraag stellen of je wel voldoende aandacht geeft aan andere (of nieuwe) verkeersbronnen. Voor de hand liggen natuurlijk de usual suspects zoals LinkedIn en Facebook. Maar denk ook eens aan koepelorganisaties waar je bij bent aangesloten, collega’s waar je mee samenwerkt, een e-mail nieuwsbrief, een vakblad waar je iets mee zou kunnen opzetten, etc.

Als je aan Adwords doet, heb dan ook bv. Bing wel eens overwogen? Het bereik is veel lager, uiteraard, maar de kosten ook. En de Bing-gebruiker is vaker een corporate gebruiker binnen een Windows-omgeving waar Bing als standaard zoekmachine is ingesteld. Vooral als je in een B2B-markt opereert kan dat juist een voordeel zijn.

Ik zou vandaag altijd een strategie die je wegvoert van de dominantie van Google verkiezen. Als je dat zou doen, dan is dat - paradoxaal genoeg - tegelijkertijd een bijdrage aan je Google-strategie. Meer content, meer backlinks etc. leidt in de regel tot verbetering van je positie bij Google.

Heeft elke pagina een unieke titel en url?

De titel moet duidelijk beschrijven waar de pagina over gaat. Probeer de zaak niet vol te proppen met trefwoorden, dat is zinloos en kan zelfs averechts werken. De title-tag is de enige meta-tag die zinvol blijft. Google laat deze ongemoeid, het is het enige onderdeel in een Google zoekopdracht waar je volledig controle over hebt, benut die controle dus optimaal. Zorg dat de titel onderdeel is van de url van de pagina en dat deze uniek is binnen je website.

Meta-tags helpen je niet aan een betere positie.

Als je al een aantal van dit soort lijstjes hebt bekeken, dan ben je ongetwijfeld al tegen de zg. meta-tags aangelopen. Vandaag de dag zijn de zg. meta-description en de meta-keywords irrelevant voor je positie en zichtbaarheid bij Google. Google kiest zelf een snippet onder de titel op basis van zoekopdracht in combinatie met de gebruiker. Sinds september 2019 kan je daar nog wat invloed op uitoefenen via wat technische instructies aan Googlebot, maar ik zou er niet teveel tijd aan besteden.

Het Open Graph Protocol (OGP) is een aanvulling op meta-tags en wordt o.a. door Facebook gebruikt. Je kunt het gebruiken om links vanuit je website op sociale media te beïnvloeden door bv. een afbeelding mee te geven. Elk platform heeft daar weer zo zijn eigen manieren voor, het kan geen kwaad te controleren hoe een link vanuit je website er precies uit gaat zien op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter.

Voorzie de website ook van zg. microdata of structured data. Dit is iets dat je samen met je webbouwer zou doen, daarom laat ik het hier onbesproken. Een schema biedt de grote zoekmachines inzicht in de inhoud van de pagina. Je kunt verschillende soorten schema’s toepassen op pagina’s binnen je site voor bv. Events, Organisatie, Persoon, Product etc. 

In Search Console kan je pagina’s testen op het gebruik van gestructureerde gegevens binnen je domein. Dit geeft een indicatie of verbetering nodig is.

Keywords ook niet...

Ben je van mening dat door wat slim gedoe met keywords je positie bij Google gaat verbeteren? Vergeet het, gaat niet werken. Het lange genuanceerde antwoord is een artikel of zelfs een heel boek over dit onderwerp. 

Waar het in de context van dit artikel op neerkomt is dat er veel verkeerde of verouderde informatie beschikbaar is. Vooral onder marketingmensen, die hier niet dagelijks mee werken, is leren vooral een kwestie van afleren.

Tien jaar geleden was het bon-ton om je belangrijke trefwoorden zo vaak als mogelijk in je tekst te zetten. Als dat niet ging dan plakte je er gewoon een lap tekst met trefwoorden onder. Bij voorkeur in in een witte letter op een witte achtergrond, dan zag de zoekmachine het, maar de bezoeker niet. 

Van dat voorbeeld zullen veel mensen vandaag wel weten dat het niet werkt, maar er zijn legio voorbeelden van verouderde optimalisatie die vandaag je positie uitsluitend negatief gaan beïnvloeden. 

Als je nog geen idee hebt over het toepassen van keywords in de markten waarin je actief bent, ga je dan eerst richten op de inhoud van de website voor normale bezoekers. De reden dat marketeers zoveel tijd en aandacht aan keywords besteden is omdat men blijft denken dat dit een snelle en simpele manier is om beter te scoren. Als je weet dat je zelfs met een toppositie bij Google niet in de eerste viewport terecht komt zonder AdWords, dan begrijp je dat keywords een zero-sum game is. Als jij wint dwing je je concurrent meer uit te geven aan AdWords en vice versa.

Het pad dat je hiervan weg kan leiden heet domein autoriteit. Dit valt buiten de scope van dit artikel, maar als je de link volgt krijg je een goede indruk waarom dit een belangrijk onderwerp is.

Klopt de structuur van de pagina?

Gebruik maximaal één H1-kop per pagina. Maak ook gebruik van H2, H3 en opsommingslijstje en andere standaard HTML-elementen. Zonder enige visuele stijl moet je pagina er normaal leesbaar uitzien, waarbij je oog direct op de belangrijke onderdelen moet vallen. Om dit te testen gebruik je de Google cache, zoals in dit voorbeeld van YellowBee LED Verlichting. Jouw site zou er ongeveer ook zo uit moeten zien.

Wat je wilt realiseren is een duidelijke hiërarchie in de pagina. Dit helpt niet alleen bij het indexeren van de pagina, maar, ook de bezoeker kan geholpen worden met een overzichtelijke structuur.

Daarnaast zijn beschrijvingen van alle elementen binnen een pagina belangrijk. Voorzie afbeeldingen en links altijd van zg. alt- en title-tags.

Yoast schrijft veel praktische artikelen die dieper ingaan op structuur, tags en andere SEO-gerelateerde onderwerpen.

Met de SEO web page analyzer kan je (zonder irritante registraties) controleren hoe het gesteld is met metatags, structuur en andere componenten van je website. Een wat meer uitgebreide scan kun je doen via Meta Forensics.

Zijn er geen technische beperkingen?

De site moet door zg. crawlers doorzocht kunnen worden. Meld je website daarom aan bij Google Search Console. Dat kost je alleen wat tijd, maar je krijgt er een dashboard vol essentiële informatie voor terug. Het voert te ver om hier alles uit te bespreken, maar je ziet daar of er seinen op rood staan, zodat je actie kunt ondernemen.

Aanmelden bij Search Console is echt een eerste stap, de informatie die je daar aantreft is essentieel om je website te verbeteren. Doe het vandaag nog.

Als je een Google Analytics en Search Console hebt ingesteld, vergeet dan niet deze aan elkaar te koppelen. Hier staat een handleiding met de stappen die je moet uitvoeren om ze te koppelen.

Ben je snel genoeg?

Snelheid wordt steeds belangrijker, met name voor mobiele gebruikers. Je site moet snel genoeg werken voor mobiele gebruikers met een 3G of 4G verbinding, maar ook voor tablets op (een slechte) WIFI-verbinding. Via Page Speed Insights van Google kun je testen of dat het geval is. 

 

Laat je vooral niet gek maken. Zorg dat je (ruim) voldoende scoort en werk daarna eerst aan andere verbeterpunten. Alles boven de 85 is voldoende.

Als je daar onder uitkomt is het waarschijnlijk een goed idee om de resultaten met je webbouwer te bespreken. De meeste aanpassingen die je kunt doen om de snelheid te verbeteren moeten door je webbouwer gedaan worden. Als je zelf je site bouwt met bv. WordPress, check dan of je niet een eindeloze hoeveelheid plugins gebruikt, die vertragen nogal.

En dan daarna…

In dit artikel beperk ik mij tot het laaghangende fruit. Er zijn nog veel issues die je moet afvinken om er zeker van te zijn dat technische beperkingen je positie bij Google niet aantasten. Om een indruk te krijgen van het soort issues, kan je deze checklist voor developers bekijken. In de regel heb je hulp van een ontwikkelaar nodig om problemen op te lossen, daarom laat ik ze hier verder onbesproken..

Overzicht links

Voor wie?

Onze opdrachtgevers

Calabi heeft in de afgelopen jaren veel B2B bedrijven, in diverse segmenten, geholpen om het gesprek online te versterken.

Daarnaast hebben ze hun reguliere producten- en dienstenpakket uitgebreid met online toepasssingen, waarmee het klantsucces en de omzet is vergroot.

Marketing & sales

Leg vroeg contact en help prospects bij het maken van keuzes.

Product management

Informeer je klanten over mogelijkheden en gebruik van je product.

Klant succes management

Help verschillende soorten klanten om maximaal succesvol te zijn.

Experts & consultants

Digitaliseer je dienstverlening en zet kennis om in concurrentievoordeel.

Channel management

Oefen invloed uit op hoe dealers, agenten en distributeurs verkopen.

Opleidingen

Help klanten of medewerkers blended of online te leren op maat.
Calabi © 2019. Alle rechten voorbehouden.

Calabi
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam
020 68 22 555
info@calabi.nl

1
0