Om online succesvol te zijn moet er allereerst aansluiting zijn bij business doelen. In B2B zien we vaak dat aansluiting bij concrete, commerciële doelen goed werkt. Aantallen nieuwe contacten van een bepaald type. Hoeveel gesprekken weet je te voeren? Welke gesprekken leiden tot business aanvragen of offertes? Doelen kunnen ook wel indirect zijn en toch heel nuttig. Vooral informatie. Hoeveel kun je te weten komen over wie er meekijken (en -beslissen). Op welke zoekvragen word je gevonden. Hoeveel beslissers of beïnvloeders zijn er in je netwerk. Hoe groot is je netwerk (je kunt tellen in 'graden' in de zin van de bekende six degrees of separation, de theorie die zegt dat je in zes stappen de hele wereld kan bereiken).
Bij Calabi concentreren we ons vaak op aansluiten bij oriëntatiegedrag en op online dialogen. We hebben de nodige dashboards ontwikkeld bij ons eigen platform waarbij je kijkt naar wat een bepaald stuk content of een stuk dialooggereedschap aantrekt en wat er dan verder gebeurt. Dashboard werken vaak goed omdat ze veel informatie samenvatten. We werken veelal 'gewoon' met informatie uit Google Analytics. Maar we halen er informatie uit en maken dashboards waar je regelmatig naar wilt en kunt kijken.
Niet alles wat je meet is van even groot (business) belang. Het is interessant maar vaak niet zo 'hard' om signalen te meten van belangstelling. Ook gaat het meestal om een tussenstation naar een ultiem doel. Toch kan het belangrijk zijn deze dingen te meten. Hoeveel mensen komen op je site terecht of komen op bepaalde plekken op je site terecht? Of: hoeveel mensen zien iets dat je elders deelt online? Waar komen ze vandaan en hoeveel haken er direct weer af. Ook een 'like' (of zo) op Linkedin, Twitter of Facebook is een signaal. Uiteindelijk wil je dat belangstelling zich vertaalt naar dialoog en dialoog zich vertaalt naar 'conversie'. Aankopen zijn lang niet altijd het ultieme doel in B2B. Maar vergis je niet, er wordt toch heel wat verhandeld. Ook via B2B platforms. Het is niet verkeerd om je bijvoorbeeld eens te verdiepen (als je't niet al gedaan hebt) in de snelle groei van Alibaba of Amazon. Amazon is veel meer dan een webwinkel voor consumenten. Alibaba is een fascinerende speler.
Hoe dan ook is het goed om even stil te staan bij wat voor 'conversie' je zelf online wilt veroorzaken. Bezoek is leuk maar een concrete aanvraag is beter. Een lijst meetbare doelen en kiezen welke het belangrijkst zijn is in alle gevallen een goede exercitie.
Omdat er via allerlei 'online analytics' zo veel mogelijk is lijden nogal wat mensen aan infostress en informatie-overload. Dit zijn wat manieren waarop we die bestrijden:
Misschien voorspelbaar om zo te eindigen maar er zit tocht echt wat in. Veel informatie en keuzes bij het online meten en analyseren kunnen overweldigend zijn. Ervaring helpt. Wij hebben al heel wat zien langskomen en raken niet zomaar overweldigd. Kunnen we helpen of meedenken, aarzel dan niet om contact op te nemen.
Calabi
Disketteweg 14
1033 NW Amsterdam
020 68 22 555