2 Minuten leestijd

Case: Spot On Learning helpt klanten aan boord

Sturen en afstemmen op weg naar succes

Bij Spot On Learning heeft ‘onboarding’ een dubbele betekenis. Het trainingsbedrijf leert wereldwijd (o.a.) zeelieden om beter te communiceren in het Engels... aan boord. Onboarding is ook wat Spot On Learning doet om te zorgen dat zeelieden en betrokkenen succesvol online aan de slag gaan. 'Onboarden' betekent motiveren en persoonlijk op weg helpen. Met deze vorm van self-service kan Spot On Learning sneller (internationaal) groeien.

Lees verder na de afbeeldingCase: Spot On Learning helpt klanten aan boord

Snel veranderen

‘Proud to serve 10,812 students in 28 countries’, lezen we op de Engelstalige website van het Amsterdamse Spot On Learning. Morgen kunnen de aantallen alweer anders zijn. Snelle verandering is typerend voor het bedrijf. De klanten zijn bedrijven die werken met internationale teams en bemanningen. Om zaken soepel en veilig te laten verlopen aan boord van schepen of boorplatforms is leren van levensbelang. Omstandigheden veranderen voortdurend. De benodigde kennis en vaardigheden veranderen mee.

Op de juiste manier aan de slag

De ‘studenten’ van Spot On Learning reizen voortdurende de wereld over. Leren in een klaslokaal gebeurt nog wel maar er is een verschuiving naar online leren. Door inzet van e-learning kunnen werkers hun kennis en competenties op peil houden, zonder dat ze vastzitten aan vaste tijden of plaatsen. De voordelen om online te leren lijken vanzelfsprekend. Maar voor de zeelieden en 'crewing agents' is online leren nieuw. Onbekend maakt onbemind. Leren is voor de zeevarenden bovendien een verplichting.

Spot On Learning heeft in de praktijk ervaren dat het belangrijk is om juist in het begin de zeelieden te motiveren en te helpen om aan de slag te gaan. Op een manier die voor hun werkt. Ook het ondersteunende netwerk, bijvoorbeeld bij de crewing agent, moet weten hoe het werkt en welke rol ze zelf hebben. Gaat het begin goed, dan is de kans groot dat iemand volgens plan zijn doel behaalt.

Makkelijk te maken en aan te passen

Om te zorgen dat klanten succesvol zijn maakt Spot On Learning veel gebruik van ‘onboarding’ trajecten.  Dit zijn interactieve sessies, meestal op maat gemaakt per opdrachtgever. Ze moeten gemakkelijk en snel kunnen worden opgetuigd en regelmatig aangepast.

De backoffice medewerkers van Spot On Learning maken de ‘onboardings’ zelf. Zelf noemen ze het ‘leerpaden’. Dat is precies wat het zijn. Paden met waarvan je wilt dat ‘leerlingen’ ze afleggen. Onderweg krijgen ze instructies aangeboden in verschillende vormen. Tekst, beeld, video. Tijdens de tocht worden er vragen gesteld om ze bij de les te houden.

Leren hoe te leren, leren over hoe ze leren

Zeelieden starten iedere online course met deze leerpaden, waarin wordt uitgelegd wat ze gaan leren, waarom en hoe. Veel aandacht gaat vanaf het begin naar motivatie van de student. Interactie en personalisatie helpen hierbij. Leerpaden worden ook ingezet voor andere betrokkenen bij het leerproces. Bijvoorbeeld voor de coördinatoren bij de ‘crewing agents’. Zij moeten leren hoe ze de voortgang van studenten kunnen volgen, studenten kunnen aanmelden of pauzeren en wat ze kunnen bijdragen.

Op koers blijven

Spot On Learning gebruikt het Calabi platform al een aantal jaar. Twee belangrijke uitgangspunten van het platform worden door Spot On Learning consequent toegepast:

  • Ten eerste begint ieder traject met interactie om te bepalen waar iemand staat en wat het meest relevant is. Zo voorkom je dat mensen tijd verspillen.
  • Ten tweede wordt het online systeem benut om een stroom informatie op gang te brengen voor student en zijn support netwerk. Die informatie houdt iedereen op koers in een dynamische sector.

Spot On Learning kan met de inzet van de onboarding functies van het Calabi platform blijven internationaliseren en opschalen.

Calabi
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam
020 68 22 555

Calabi © 2024. All rights reserved.
6
1
0