‘Proud to serve 10,812 students in 28 countries’, lezen we op de Engelstalige website van het Amsterdamse Spot On Learning. Morgen kunnen de aantallen alweer anders zijn. Snelle verandering is typerend voor het bedrijf. De klanten zijn bedrijven die werken met internationale teams en bemanningen. Om zaken soepel en veilig te laten verlopen aan boord van schepen of boorplatforms is leren van levensbelang. Omstandigheden veranderen voortdurend. De benodigde kennis en vaardigheden veranderen mee.
De ‘studenten’ van Spot On Learning reizen voortdurende de wereld over. Leren in een klaslokaal gebeurt nog wel maar er is een verschuiving naar online leren. Door inzet van e-learning kunnen werkers hun kennis en competenties op peil houden, zonder dat ze vastzitten aan vaste tijden of plaatsen. De voordelen om online te leren lijken vanzelfsprekend. Maar voor de zeelieden en 'crewing agents' is online leren nieuw. Onbekend maakt onbemind. Leren is voor de zeevarenden bovendien een verplichting.
Spot On Learning heeft in de praktijk ervaren dat het belangrijk is om juist in het begin de zeelieden te motiveren en te helpen om aan de slag te gaan. Op een manier die voor hun werkt. Ook het ondersteunende netwerk, bijvoorbeeld bij de crewing agent, moet weten hoe het werkt en welke rol ze zelf hebben. Gaat het begin goed, dan is de kans groot dat iemand volgens plan zijn doel behaalt.
Om te zorgen dat klanten succesvol zijn maakt Spot On Learning veel gebruik van ‘onboarding’ trajecten. Dit zijn interactieve sessies, meestal op maat gemaakt per opdrachtgever. Ze moeten gemakkelijk en snel kunnen worden opgetuigd en regelmatig aangepast.
De backoffice medewerkers van Spot On Learning maken de ‘onboardings’ zelf. Zelf noemen ze het ‘leerpaden’. Dat is precies wat het zijn. Paden met waarvan je wilt dat ‘leerlingen’ ze afleggen. Onderweg krijgen ze instructies aangeboden in verschillende vormen. Tekst, beeld, video. Tijdens de tocht worden er vragen gesteld om ze bij de les te houden.
Zeelieden starten iedere online course met deze leerpaden, waarin wordt uitgelegd wat ze gaan leren, waarom en hoe. Veel aandacht gaat vanaf het begin naar motivatie van de student. Interactie en personalisatie helpen hierbij. Leerpaden worden ook ingezet voor andere betrokkenen bij het leerproces. Bijvoorbeeld voor de coördinatoren bij de ‘crewing agents’. Zij moeten leren hoe ze de voortgang van studenten kunnen volgen, studenten kunnen aanmelden of pauzeren en wat ze kunnen bijdragen.
Spot On Learning gebruikt het Calabi platform al een aantal jaar. Twee belangrijke uitgangspunten van het platform worden door Spot On Learning consequent toegepast:
Spot On Learning kan met de inzet van de onboarding functies van het Calabi platform blijven internationaliseren en opschalen.
Calabi
Disketteweg 14
1033 NW Amsterdam
020 68 22 555