We verwijzen naar de plek waar we de informatie vonden zodat je zelf naar de bron kunt gaan als je meer wilt lezen (zien, horen want er zijn ook video’s en podcasts bij). In de meeste gevallen gaat het om Nederlandse mensen en bedrijven die actief zijn in Nederland, een enkele keer wijken we hier vanaf.
In de bijeenkomst van de expertgroep B2B Digital Commerce over productinformatie zegt Dennis van den Hoek: “Wij verkopen onder andere verfsoorten die bij verkeerd gebruik risico’s kunnen opleveren. We helpen onze klanten door hierbij speciale veiligheidsinformatie aan te bieden en de juiste documenten te leveren.” Kortom: je ontzorgt je klanten door goede productinformatie te bieden.
https://www.emerce.nl/achtergrond/productinformatie-cruciaal-b2b-digital-commerce
Van Hoof vertelt in een artikel in het FD over de digitale transformatie bij Arcadis. Arcadis past McKinsey’s ‘drie horizonnen model’ toe om innovatie te structureren. Het innovatief vermogen wordt buiten de deur geplaatst. Een team van Arcadis werkt met een aantal internationale start-ups samen in een eigen innovatiehub in Amsterdam. Arcadis wil hiermee nieuwe kennis en inzichten het bedrijf binnenbrengen en zo succesvol digitaal kunnen transformeren.
“Digitalisering heeft geen respect voor landsgrenzen.”
https://fd.nl/specials/1298269/kun-je-wel-helemaal-onafhankelijk-innoveren
Eefje Vogels praat tijdens de bijeenkomst van de Expertgroep B2B Digital Commerce mee over de waarde van content. Goede content draagt in belangrijke mate bij aan conversie.
“Afbeeldingen zijn cruciaal. Klanten willen zien wat ze bestellen om zeker te zijn dat het juiste wordt besteld. Goed beeld levert direct een hogere conversie op.”
https://www.emerce.nl/achtergrond/productinformatie-cruciaal-b2b-digital-commerce
Beerwulf is een kleine fabrikant van bier die direct verkoopt aan de consument, naast verkoop via de supermarkt. Op de website worden ook thuistaps aangeboden voor directe verkoop. Niet BtoB dus allemaal. Toch willen we Beerwulf en Hans Böhm even noemen omdat het gaat om een fabrikant die direct aan de consument verkoopt. Een nieuwe trend. Heineken heeft ook interesse getoond in direct verkopen aan de consument dus de ervaring van Beerwulf kan zomaar ook relevant zijn voor bedrijven die (ook) in de BtoB sector opereren. Opvallend is dat Beerwulf op de website duidelijk vermeldt dat de prijzen bij directe verkoop hetzelfde zijn als in de supermarkt.
Hans Böhm vertelde tijdens de bijeenkomsten rond de DTA 2018 onder andere over hoe belangrijk - maar ook hoe moeilijk - het is om iedereen mee te krijgen in het proces van digitalisering. Zie https://www.digital-transformers.nl/
Bidfood staat volgens een interview in Transformers (een speciale bijlage van het FD voor abonnees) aan de vooravond van een tweede transformatie. Bidfood werd eerst van een fysieke groothandel een webshop. Nu is Bidfood bezig een platform te worden dat zich ook openstelt voor het aanbod van derden. In het artikel worden o.a. 9 punten opgenoemd die Anouk Beeren als leerpunten. We noemen er drie: Drie leerpunten die Anouk Beeren noemt:
Dit waren maar drie van de negen leerpunten. Wil je ze allemaal bekijken dan is het zaak het magazine zelf te bemachtigen of bekijk het artikel online: https://fd.nl/specials/1300223/gaat-je-klant-vreemd-welkom-in-de-nieuwe-wereld
Royal Brinkman noemt zichzelf ‘Dé webshop voor de professionele teler’. Op de webshop kun je kiezen voor een van de 23 met name genoemde landen of voor ‘international’ als jouw land er niet bij zit.
Helderman koos ervoor sales mensen met affiniteit te betrekken bij het e-commerce project. Lees er meer over in het Emerce artikel waarin meer B2B professionals aan het woord komen over digitale transformatie: https://www.emerce.nl/achtergrond/organisatorische-uitdagingen-digitale-transformatie-b2b
Floris Jan Cuypers komt onder andere in het FD aan bod in een artikel over ‘nieuwe helden’, digital officers (CTO’s etc. hoe je ze wilt noemen) die een zetel bezetten in de bestuurskamer. Cuypers is de baas van een nieuw bedrijfsonderdeel van Eriks waar alle digitale services voor de hele groep in gebundeld worden. Cuypers is ook oprichter van Zamro, nu onderdeel van de nieuwe digitale hub. Cuypers vertelt dat op de website Mixpro Online dat het in eerste instantie goed was dat de digitale innovatie op afstand van Eriks gebeurde (bij Zamro). Nu Eriks zelf digitaal gegroeid is is de afstand niet meer nodig.
https://fd.nl/specials/1298629/nieuwe-helden
https://mixpro-online.nl/categorien/nieuws/eriks-start-digitale-innovatie-hub
Huszar spreekt in een interview door Roelof Zwiers van Intershop (op het YouTube kanaal van B2B expert group digital commerce) over hoe belangrijk is dat je voor mensen eerst een perspectief schetst “waar gaan we naar toe met z’n allen” omdat mensen behoefte hebben aan houvast, omdat ze willen weten waarom er wordt veranderd. Vervolgens moet je aangeven wat de eerste stapjes zijn, die twee dingen samen nemen al veel onzekerheid weg. Huszar geeft hij toe dat dit veel werk is, dat er veel gepraat en uitgezocht moet worden. Dan kun je pas beslissen en uitvoeren. Er moet wel een balans zijn tussen plannen maken en het gewoon gaan doen, volgens Huszar, je kunt niet eindeloos plannen blijven maken.
Aalberts stelde voor het veranderingstraject een stuurgroep Digitale Transformatie, de voordelen van deze aanpak worden besproken in het Emerce artikel.
In de video is het interview met Huszar van 2:50 tot 4:08: https://youtu.be/wv7L-_PY84M
Of ga naar het artikel in Emerce waarin de Youtube video is opgenomen en de belangrijke punten uit de interviews worden samengevat: https://www.emerce.nl/achtergrond/organisatorische-uitdagingen-digitale-transformatie-b2b
IHC verkoopt geen schepen online maar verkoopt wel onderdelen en diensten aan de kopers van schepen gedurende de tijd dat de schepen operationeel zijn (circa 30 jaar). Goudswaard noemt in de video met interviews die ook op YouTube te vinden is (https://youtu.be/aHNBkB2xHqA) drie belangrijke aandachtspunten voor digitalisering:
In https://www.emerce.nl/achtergrond/productinformatie-cruciaal-b2b-digital-commerce
INDI wordt genoemd in een artikel op Emerce, dat een verslag is van de tweede bijeenkomst van de expertgroep B2B Digital Commerce van ShoppingTomorrow, gehost door Evident en Intershop. In dat artikel komt onder andere aan de orde dat het belangrijk is om een eigenaar van (online) content aan te wijzen. Bij INDI is dat de marketingafdeling. Sybrand Brouwer: “Zij kunnen het beste vanuit het volledige klantperspectief kijken en bovendien de online vindbaarheid verhogen, bijvoorbeeld door de inzet van SEO.”
https://www.emerce.nl/achtergrond/productinformatie-cruciaal-b2b-digital-commerce
Calabi
Disketteweg 14
1033 NW Amsterdam
020 68 22 555